KULTURA OČIMA Radovana Kodery

Plzeň Plzeň
e-mail: telefon:
web:

KULTURA OČIMA…

KULTURA OČIMA Radovana Kodery

Jak vnímám kulturu v Plzni.
Myslím, že Plzeň má široké možnosti jak pasivní, tak aktivní kultury. Nejen té konzervativní v institucionalizovaných zařízeních typu divadel, galerií a muzeí, ale i těch více alternativních v místech jako je DEPO2015, Papírna, Zastávka nebo např. Moving Station, čili západní budova nádraží Jižní předměstí, ještě před pár lety chátrající objekt. K té mám dost úzký vztah nejen proto, že bydlím přes ulici, ale i proto, že jsem tam chodil fotografovat ještě v době předrekonstrukční. Také jsme tam se Zuzkou Zbořilovou uspořádali v letech 2011–2014 čtyři ročníky fotografického festivalu. Dnes je to živé kulturní centrum s kvalitním rozmanitým programem, příjemnou kavárnou a výstavním prostorem.
Mám rád i nahodile objevená místa či neplánovaně navštívené akce, kterých bývá v Plzni také docela dost. Ke kultuře určitě patří i kavárenský a hospodský ruch; ten se za uplynulá tři desetiletí v Plzni úspěšně rozvinul, byť je v centru stále atakován automobilovým provozem, který do historického jádra opravdu nepatří. Mám rád i místa na okrajích města, kde se často konají zajímavá hudební, divadelní a filmová představení, jako je např. Hostinec pod kopcem v Božkově, hospoda Plovárna Hradiště. Rád chodím k Zachovi nejen na muziku, ale i posedět s přáteli. Bohužel, nestíhám zdaleka všechno, co bych vidět, slyšet a zažít chtěl.

Co mě zaujalo v kulturní nabídce města?
Pro mě bude určitě událostí letošního jara znovuotevření Velké synagogy v Plzni. Jsem rád, že po katedrále sv. Bartoloměje se další etapy rekonstrukce dočkala i Velká synagoga, druhá dominanta města. Mám k ní osobní vztah. Začal jsem ji fotit před třiceti lety, ještě před první etapou rekonstrukce (1995–1998), fotil jsem pak i průběh oprav. Od konce devadesátých let jsme s Přemyslem Řepou v prostorách synagogy instalovali víc než dvě desítky obsáhlých fotografických kolekcí, takže jsem tam strávil hodně času a nachodil mnoho kilometrů. A, samozřejmě, také fotil. Tahle druhá etapa rekonstrukce byla zaměřena především na interiéry. Byly restaurovány veškeré výmalby v interiéru, opraveny a doplněny architektonické prvky, doplněny technické detaily. Z těch zašlých a šedivých interiérů se „vyloupla“ neuvěřitelná krása. Až se z toho tají dech. Slavnostní znovuotevření je plánováno na neděli 10. dubna, připravil jsem pro synagogu u této příležitosti stálou expozici na téma židovských památek Plzeňského kraje. Slavnost by měla začít vnášením tóry, kdy půjde průvod od Staré synagogy ve Smetanových sadech do Velké synagogy za účasti mnoha významných hostů včetně zemského rabína.

Radovan Kodera
Narozen v roce 1960 v Chebu, od roku 1974 žije v Plzni.
Pracoval v různých profesích, od roku 1992 jako fotograf plzeňského památkového ústavu. V letech 2011–2014 učil na SSUPŠ Zámeček v Plzni-Radčicích, od roku 2012 učí na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni. Od druhé poloviny 90. let působí také jako autor, kurátor a organizátor výstavních projektů ve Velké i ve Staré synagoze v Plzni. Zabývá se dokumentární a výtvarnou fotografií, v posledních letech i portrétem a zátiším, kdy pracuje s velkoformátovou kamerou v ateliéru i v terénu.
Vytvořil několik autorských dokumentárních souborů, dlouhodobě pracuje na souboru portrétů „… do očí“, vytvářených s využitím anti-Scheimpflugova principu. Ve své volné tvorbě pracuje stále černobílým analogovým procesem, z nafocených negativů vytváří klasické bromostříbrné zvětšeniny. Vystavuje od r. 1992, v současné době v Plzni ve Staré synagoze soubor NAVZDORY a v Pivovarském muzeu soubor s tématem i názvem PIVO.

↑ zpět na začátek článku ↑

KULTURA OČIMA Radovana Kodery

Sledujte nás

na sociálních sítích:

Ikona Facebook  

Kontaktujte nás

PROPAGANDA s. r. o.
Záběhlická 3254 / 51
106 00 Praha 10 – Záběhlice

více kontaktních údajů