PROJEKTY Plzeňského kraje PRO VŠECHNY

Plzeň Plzeň
e-mail: telefon:
web:

Co všechno má na svých bedrech kraj? Víte? Nebo aspoň tušíte? Tentokrát nahlédneme pod pokličku oblasti dopravy a cyklodopravy.

Jaký projekt za Vašeho působení ve funkci hodnotíte jako největší úspěch?

Doprava a cyklodoprava jsou velmi rozsáhlé oblasti, kam jde opravdu dost peněz a oprav silnic je třeba na našich téměř pěti tisících kilometrů silnic druhé a třetí třídy hodně.           Samozřejmě významným pro nás všechny byl Západní okruh, který jsme dokončili loni, letos je to napojení severního Rokycanska. K tomu si připomeňme, že kraj zajišťuje vlaky a autobusy, které prošly výraznou modernizací a nabízí moderní cestování. Jsou to stovky nových vozů v barvách kraje, které vozí stále více cestujících, což mě velmi těší. A nakonec nelze vynechat cyklostezky. Máme skvělou koncepci cyklodopravy, podporujeme řadu často i kratších úseků cyklostezek, ale jsem přesvědčen, že úroveň infrastruktury pro cyklisty stoupá. Čeká nás ještě hodně práce, ale věřím, že budeme dál pokračovat nastaveným tempem.

Pavel Čížek, náměstek hejtmana pro oblast dopravy

 

Do této oblasti dává kraj vůbec nejvíc peněz. Důvod je jednoduchý: Plzeňský kraj je poměrně velký a zároveň poměrně řídce osídlený. Takže prakticky každý z nás potřebuje, alespoň čas od času, někam cestovat. Do práce, do školy, k lékaři, na nákup, za vnoučaty, za kulturou, na hory…A proto potřebujeme mít dobré silnice, včetně těch, které spravuje kraj, stejně jako potřebujeme mít dostatečnou veřejnou dopravu, kterou také namnoze platí kraj.

 Kraj má zpracovanou koncepci rozvoje regionální silniční a železniční sítě.  Má také zřízeného majetkového správce, příspěvkovou organizaci Správu a údržbu silnic Plzeňského kraje SÚS PK, jehož prostřednictvím se o silnice ve svém vlastnictví stará.

Silniční síť v majetku kraje

silnice II. třídy              1 493 km

silnice III. třídy             3 119 km

mosty                                968

Nejvýznamnější investice do silniční sítě 2023

Městský okruh Křimická – Karlovarská v Plzni

II/187 Průtah Kolinec

II/201 Manětín – Nečtiny, oprava

II/230 Víchov – Těchlovice

Nejvýznamnější investice do silniční sítě 2024

Napojení severního Rokycanska na D5

Most 193-018 Stříbro

III/1903 a III/1905 průtah Tlumačov

Mosty 182-007, 182-008, 182-010 za obcí Borovy

II/193 Horšovský Týn – Domažlice

Hromadná doprava pro každého

Cestovat po kraji je samozřejmě možné vlastním autem. Ale není to ani levné, ani ekologické a s ohledem na možnosti parkování to nebývá leckdy ani dobrý nápad. Významnou roli proto hraje hromadná doprava. Její zajišťování má na starosti krajem založená společnost POVED. Díky projektu Integrovaná doprava Plzeňského kraje IDPK se podařilo dosáhnout toho, že dnes můžete cestovat na jednu jedinou jízdenku po celou dobu své cesty, ať už jedete odkudkoli kamkoli s kolika chcete přestupy, autobusem, vlakem i plzeňskou MHD. Jízdenka je omezená pouze časem.

Kraj objednává u dopravců regionální autobusové a vlakové spoje, které navíc hravě poznáte: vlaky i autobusy jsou v jednotném designu. Flotila modrých autobusů čítá 317 vozidel, která jsou klimatizovaná, mají dvojité tmavé zasklení a jsou vybavena USB porty. Kraj ročně platí za ujetí neuvěřitelných 18,9 milionů kilometrů. Dalších 6,2 milionů kilometrů platí regionálním vlakům. Jejich modrá flotila typu RegioPanter v barvách Plzeňského kraje čítá 22 elektrických vozidlových jednotek. Od prosince 2023 přibyla částečně nízkopodlažní repasovaná vozidla v motorové trakci na tratě v Pošumaví a od poloviny roku 2024 bude postupně nasazeno deset nových nízkopodlažních vozidel PESA v barvách PK v okolí Plzně a do budoucna se počítá s výměnou stávajících vozidel v okolí Českého lesa.

Základní dopravní obslužnost dráhy 2024:                                                           1,344 mld. Kč

Základní dopravní obslužnost autobusy 2024:                                                          687 mil. Kč

Kraj přeje cyklistům

Plzeňský kraj významným způsobem podporuje vytváření dopravní infrastruktury pro cyklodopravu. A to jak přímou finanční podporou výstavby cyklostezek, tak opatřeními v dopravní infrastruktuře pro motorová vozidla.  Kraj je také iniciátorem vytváření sítě hlavních dopravních cyklotras České republiky. V roce 2021 byla proto schválena koncepce cykloturistiky a cyklodopravy Plzeňského kraje.

Ve spolupráci s městem Plzní byl realizován Projekt na výstavbu části cyklotrasy č. 37 – Cyklostezka Bukovec – Chrást. Vznikla tak společná stezka pro chodce a cyklisty, která povede tudy, kudy vedla trať Plzeň – Praha před tím, než byl proražen tunel pod Chlumem. Celková délka úpravy první části nové stezky měří necelých pět kilometrů a široká je tři metry. Druhá část výstavby přímo navazuje na první úsek v Bukovci. Má necelý kilometr a vede do lokality Chlumek, kde úsek končí.

K přímé finanční podpoře vyhlašuje Plzeňský kraj každý rok dotační program Podpora výstavby cyklostezek, cyklotras a specializované doprovodné cyklistické infrastruktury v Plzeňském kraji.  V roce 2024 v něm obce a účelová sdružení obcí požádaly o více než 75,5 milionu korun na podporu 17 projektů, jejichž celková hodnota přesahuje 93 milionů korun.  Kraj proto do tohoto dotačního programu přidal dalších deset milionů a rozdělí tak celkem čtyřicet milionů korun.

Kromě toho kraj poskytuje individuální dotace na výstavbu dílčích částí dopravně významných cyklotras. Sem spadají například lávky.

Ve spolupráci s obcemi se již podařilo takřka dokončit budování mezinárodní dopravně významné cyklotrasy CT 3 v úseku Domažlice – Plzeň – Rokycany. Ta vyvádí cyklistickou dopravu z Plzně směrem na Dobřany a Rokycany. Na této trase byly postaveny úseky Dobřany – Chotěšov – Stod a Holýšov – Křenovy – Horšovský Týn – Blížejov – Milavče – Chrastavice. 

Dále byly vylepšeny části cyklotrasy č. 38, která vede cyklodopravu z Plzně směrem Přeštice – Klatovy – Železná Ruda. V letošním roce budou postaveny úseky Přeštice – Dolní Lukavice – Snopoušovy – Předenice.

Na cyklotrase č. 37, která vede z Plzně směrem na Město Touškov a Chrást, se letos staví nejen část vedoucí po někdejší železnici do Chrástu, ale také navazující úseky Chrást – Břasy. Z druhé strany se budují části cyklotrasy ve Městě Touškově a úseky Malesice – Město Touškov – Bděněves. 

Na cyklotrase č. 35, která vede z Plzně směrem na Chotíkov, Ledce a Manětín bude v letošním roce realizován most přes silnici I/ 20 a následně navazující úseky cyklotrasy.

Na cyklotrase č. 12 Sušice – Horažďovice se bude letos stavět část Horažďovice – Hydčice, která odvede cyklodopravu ze silnic II/ 169 a   III/17214, kudy jezdí velké množství nákladních aut a pro cyklisty tu rozhodně není bezpečno.

Kromě toho kraj také podpoří projekt zážitkové cyklistiky: na Sušicku budou rozšířeny trailové tratě X – BIKE ZONE.  Přibudou tři tratě a nový navigační systém.

Od zahájení podpory cyklodopravy v roce 2017 kraj dotačně podpořil 86 projektů v celkové částce bezmála 273,5 milionu korun.

 

↑ zpět na začátek článku ↑

PROJEKTY Plzeňského kraje PRO VŠECHNY

Sledujte nás

na sociálních sítích:

Ikona Facebook  

Kontaktujte nás

PROPAGANDA s. r. o.
Záběhlická 3254 / 51
106 00 Praha 10 – Záběhlice

více kontaktních údajů