Rozhovor s ředitelkou Plzeňské filharmonie

Plzeň Plzeň
e-mail: telefon:
web:

Na úvod si nemohu odpustit jednu otázku, která zajímá jistě řadu posluchačů a příznivců Plzeňské filharmonie. Přenesení některých koncertních řad do nových prostor je jistě odvážným krokem. Co vás k tomu vedlo? Nemáte obavy z úbytku tradičních abonentů?

Snažíme se cílit na co nejširší okruh posluchačů a tomu pochopitelně uzpůsobovat dramaturgii. V minulých letech jsme tak nově přidali dvě neklasické abonentní řady (Napříč žánry a Dětem), které se těší nesmírné oblibě. Je pro nás však trochu komplikací, že Plzeňská filharmonie nemá vlastní koncertní sál. Všechny aktivity tak musíme koordinovat s možnostmi Měšťanské besedy.

Sezóna 2016/17 je v mnohých ohledech pro nás všechny nová. Připravili jsme opět čtyři abonentní řady, A a B jsou klasické, C tradičně Napříč žánry a D věnovaná Dětem. Často jsem ale od posluchačů dostávala a dostávám dotazy, v čem je řada A odlišná od řady B. Popravdě? Nedokáži odpovědět, ani já jsem v nich dosud neshledávala rozdíl. Vždy jsme se snažili o dramaturgickou a interpretační vyváženost. Ano, obě koncertní řady jsou klasické a každá má své pevné místo v plzeňském kulturním dění. Rok 2015, kdy Plzeň byla Evropským hlavním městem kultury, s sebou ale přinesl nové možnosti využití prostor nejen pro naše koncerty. Se stavbou Nového divadla v Plzni a revitalizací několika industriálních prostor na kulturní stánky se i nám otevírají nové možnosti. Řada D zůstává ve Studiu S1 ČRo Plzeň, řada C má nově své místo v prostorách DEPO2015, řada A zůstává v Měšťanské besedě. Řadu B jsme po dlouhých úvahách z Měšťanské besedy přemístili zatím „na zkoušku“ na Novou scénu Divadla J. K. Tyla v Plzni, které rovněž disponuje skvělým koncertním křídlem zn. Steinway.
Tímto krokem bychom rádi získali relevantní pohled na plzeňské Nové divadlo a případně vyvrátili některé negativní názory, které se v souvislosti se stavbou Nového divadla objevily.
Tato změna vyvolala pozitivní i negativní reakce. Jsem ráda, že těch pozitivních je o mnoho více. Vážím si všech našich posluchačů a věřte, že to někdy nemám lehké.

Při pohledu do lákavého programu sezóny 2016/17 si lze většinou v hrubých obrysech představit, co který koncert přinese. Tak trochu hádankou zůstává pořad Filharmonický bedekr se Svatoplukem Schullerem.

Přestože nejsme cestovní kanceláří, zveme vás na jakousi Cestu kolem světa s Plzeňskou filharmonií. Slovo bedekr je synonymem turistického průvodce (dle německého vydavatelství Baedeker, založeného Karlem Baedekerem v roce 1827).

My nevydáváme publikaci, ale průvodcem – cestovatelem bude náš oblíbený herec Svatopluk Schuller. Pořad mohu charakterizovat jako ochutnávku hudby nejrůznějších zemí. Cestovat budeme mezi světadíly, také v čase a nejrůznějšími prostředky. Sraz máme 27. října v autobusovém DEPO2015 a vyjíždíme v 19h, oblečte se pohodlně. Těšte se na zajímavé kouty světa s nesmrtelnými šlágry. Já osobně bych ve Vídni čekala vídeňský valčík,  v Maďarsku čardáš, v Latinské Americe rumbu, v New Yorku Franka Sinatru nebo Leonarda Bernsteina….. mám ráda překvapení. Autory pořadu jsou Martin Pášma a Tomáš Ille. Pořad je vylehčený, je v řadě C a rozhodně si na své přijdou i milovníci dobrodružství.

Letošní řada D určená dětem bude opravdu pestrá. Můžete prozradit něco o připravované novince Dětském maškarním bálu s Plzeňskou filharmonií?

Dětský maškarní bál je novinkou pro koncertní sezónu 2016/2017, ale nebude to jen tak obyčejný maškarní rej, i když na rej masek se těším moc. Pořádáme ho 4. června 2017 v 16:30 hod. v DEPO2015 k Mezinárodnímu dni dětí. Bál je koncipován jako interaktivní pořad plný zábavy. Děti zapojíme do tance, do hry se symfonickým orchestrem, seznámíme je s hudbou, která bude tematicky zaměřená na hudbu karnevalovou, budeme soutěžit a bavit se. Na maškarní bál přijdou i postavy z našich dětských pořadů, klaun Špági, Žabák Majkí, loupežníci, Filharmoniček a doufám, že i tvůrci dětských pořadů Tomáš Ille a Martin Pášma. Zakupte vstupenky včas, jsou již v prodeji za 150 kč. Vstup v maskách.

V jednom z dřívějších rozhovorů jste uvedla, že vašim cílem je pozvednout Plzeňskou filharmonii tak, „ aby byla vidět, aby se o ní vědělo“. To, že se to podařilo, dokazují úspěchy posledních let. Jejich vyjádřením v rámci našeho města je opětovné získání Umělecké ceny města Plzně tentokrát za realizaci projektu Umělec a totalita.      Poměrně nedávno vypisovala Plzeňská filharmonie konkurzy na pozice 2. koncertního mistra a vedoucího skupiny II. houslí. Jak jste spokojená se složením a výkony orchestru?

Víte, vždycky je co zlepšovat. Já jsem asi přílišný kritik, ale to i sama k sobě. Snažím se stanovovat cíle, a pak je dotáhnout do konce. Mám na to takovou teorii: „Kdo nejde dopředu, ten stojí. Kdo stojí, ten couvá“. A my couvat nemůžeme. Oni by to posluchači časem poznali.

Jsem moc ráda, že naše úspěchy „jsou vidět a ví se o nich“, jak píšete. Orchestr dnes podává stabilní výkony, jsme vystaveni velké konkurenci orchestrů, zejména v zahraničí. Na vedoucí pozice chceme ty nejlepší hráče, byť nás limitují finance, proto konkurzy vypisujeme opakovaně. Všechny konkurzy posuzuje šéfdirigent a umělecká rada. Máme skvělou koncertní mistryni Hanu Hložkovou, tu už posluchači znají. Pozici 2. koncertního mistra Plzeňské filharmonie nově od srpna bude zastávat Michal Sedláček. V současné době opakujeme konkurzy na zástupce koncertního mistra a vedoucího skupiny 2. houslí.

 

 

↑ zpět na začátek článku ↑

Rozhovor s ředitelkou Plzeňské filharmonie

Sledujte nás

na sociálních sítích:

Ikona Facebook  

Kontaktujte nás

PROPAGANDA s. r. o.
Záběhlická 3254 / 51
106 00 Praha 10 – Záběhlice

více kontaktních údajů