od 26/11
Sarkastický a provokativní pohled na Lídu Baarovou – v novém muzikálu
Divadlo J. K. Tyla | Smetanovy sady 16, Plzeň | ||
e-mail: | telefon: | ||
web: | https://www.djkt.eu/ |
Sarkastický a provokativní pohled na Lídu Baarovou – v novém muzikálu
Přímo pro Divadlo J. K. Tyla vznikl nový muzikál o Lídě Baarové, přinést by měl zcela nový, sarkastický a provokativní pohled na život slavné herečky. Liduschka (Baarová) je dílem trojice renomovaných autorů: Karla Steigerwalda, Aleše Březiny a Jiřího Ornesta. Premiéra se odehraje na Nové scéně 26. listopadu v 19 hodin, nejbližší reprízy jsou naplánovány na 4. 12., 5. 1., 11. 1. a 17. 1.
Do hlavní role Baarové je obsazena půvabná herečka Alžbeta Bartošová. Jako Fröhlich se představí Petr Vondráček, Goebbelse ztvární Petr Jeništa, Hitlera Aleš Kohout.
Námět na muzikál se zrodil v hlavě režiséra Romana Meluzína: „Mám rád Mannova Mefista, fascinuje mě otázka, zda vůbec může herec při své profesi zůstat morálně čistý. A to je i téma Baarové,“ vypráví o svém záměru. „Tato otázka odkazuje k dějinným faktům, z nichž pro nás nejživější je akt takzvané anticharty. Máme těm, kteří podepsali, spílat? Máme jim vyčítat, máme jejich krok přejít s poznámkou: No co mohli dělat jiného, když se chtěli uživit?“ dodává režisér.
Ačkoliv příběh Lídy Baarové provokuje fantazii tvůrců napříč žánry, autoři muzikálu slibují zcela odlišný pohled. Nejvíce se bude blížit grotesce s prvky kabaretu. „Muzikál bych představil jako zábavnou, kabaretní, groteskní revue ze života jedné herečky, jednoho nacistického vůdce a jednoho, tedy českého, národa, jeho morálky, politické orientace či dezorientace, statečnosti, zbabělosti, hrdosti, podlézavosti, a to v rámci jeho dějin ve 20. století,“ říká Roman Meluzín. „Není to žádné životopisné drama, žádný mravní soud nad herečkou, nýbrž dadaopera o jedné tragédii dvacátého století. Viděno nehoráznýma očima jako fantaskní groteska šašků. To století bylo tak kruté a nesmyslné, že si víc nezaslouží,“ potvrzuje autor libreta Karel Steigerwald.
Hudbu k muzikálu zkomponoval Aleš Březina, který je mimo jiné autorem hudby k desítkám filmů Jana Hřebejka a autorem oceňovaných oper Zítra se bude… a Toufar. I pro něj je osud Baarové mimořádně inspirativní. „Neblahou roli zřejmě sehrála její egocentričnost, která jí bránila vnímat širší dobové souvislosti a kontext její závratné kariéry. Na druhou stranu asi málokdo si umí představit mezinárodní úspěchy, jakých Baarová dosáhla ve věku, kdy jiní teprve začínají. Byla to opravdová superstar své doby, se všemi přednostmi a rozpory. Vše se u ní zjevuje jako pod zvětšovacím sklem, proto je také tak nesmírně zajímavá pro dnešní tvůrce a diváky,“ myslí si skladatel.
Obdivovaná, nenáviděná, milovaná, zavrhovaná. Taková byla Lída Baarová. Bude takový i nový muzikál? Přesvědčte se sami.