do 02/06
Umění prodat (se). Umělec ve spárech trhu 19. století
Západočeská galerie v Plzni | Pražská 13, Plzeň | ||
e-mail: | info@zpc-galerie.cz | telefon: | |
web: | http://www.zpc-galerie.cz/ |
Cesty a způsoby, jak mohl umělec v 19. století získat prostředky pro svou nezávislou tvorbu, se výrazně rozvíjely. Měnil se vztah zadavatelů a umělců, vztah výtvarného díla a publika, měnily se i samotné tržní mechanismy. Rozhodující roli původních mecenášů přebrali sběratelé, veřejní i soukromí objednavatelé formou uměleckých soutěží, výstavy, obchodníci s uměním, nakladatelé nebo spolky. Klíčovou roli při tom hrála (a hraje) reklama. Jak vypadala reklama na umění, a jak se naopak z umění stala reklama? Výstava ve výstavní síni „13“, která je součástí 44. Smetanovských dnů a Plzeňského mezioborového symposia, se zaměřuje na to, jak reklama mohla ovlivňovat umění, jak se umělecké dílo profilovalo jako reklama a na to, jakými způsoby mimo veřejné zakázky nebo sběratelství umělec do tržního prostředí vstupoval. Doprovodný program nabídne komentované prohlídky, 28. května v 17 hodin se spoluautory výstavy Vítem Vlnasem, Evou Bendovou a Marií Fiřtovou a 31. května od 18 hodin v rámci Plzeňské muzejní noci..